Friday, November 5, 2010

kisah kerbau,kelawar dan cacing...


 Pada suatu hari, Allah telah memerintahkan malaikat pergi bertemu dengan tiga ekor binatang iaitu kerbau, kelawar dan cacing. Sebagai memegang amanah Allah, maka malaikat pun pergi mencari binatang tersebut. Ia menemui sang kerbau sedang berkubang di dalam lumpur. Malaikat bertanya,"Wahai sang kerbau, suka kah engkau dijadikan Allah sebagai seekor kerbau?". Kerbau menjawab,"Subhanallah. Syukur alhamdulillah. Aku suka dijadikan oleh Allah sebagai seekor kerbau yang berkubang di dalam lumpur daripada dijadikan seekor kelawar yang tidur tergantung tetapi kencing di badannya sendiri". 

          Kemudian, malaikat pergi pula mencari sang kelawar. Ia menemui sang kelawar sedang tidur pada sebatang pokok. Malaikat bertanya,"Wahai sang kelawar, sukakah engkau dijadikan Allah sebagai seekor kelawar?". Kelawar menjawab, "Subhanallah, syukur alhamdulillah. Aku suka dijadikan Allah sebagai seekor kelawar yang kencing di badannya sendiri daripada menjadi seekor cacing yang tinggal dalam tanah dan berjalan dengan badannya yang kecil". 

          Kemudian, malaikat pergi pula mencari sang cacing. Ia menemui sang cacing sedang mencari makan di atas tanah. Malaikat bertanya,"Wahai sang cacing, suka kah engkau dijadikan Allah sebagai seekor cacing?". Sang cacing menjawab,"Subhanallah, alhamdulillah. Aku suka dijadikan Allah sebagai seekor cacing yang kecil dan tinggal dalam tanah daripada menjadi seorang manusia tetapi tidak pernah bersyukur kepada Allah di atas segala nikmat kurniaanNya".

       RENUNG-RENUNGKAN...YA ALLAH jadikanlah kami daripada hambaMu yang sentiasa bersyukur 

                  love_007.gif

No comments:

Post a Comment